08.2010 – „Leasing na receptę.”

Choć o leasingu mówi się coraz częściej, to jednak usługa ta ciągle budzi wiele wątpliwości i pytań. Dużo mówi się o jego zaletach podatkowych, często porównuje z kredytem, ale co konkretnie niesie ze sobą usługa leasingu?
W Polsce pierwsze firmy leasingowe zaczęły powstawać na początku lat 90., tuż po transformacji polityczno-gospodarczej kraju. Ówczesne kontrakty leasingowe służyły głównie wyposażeniu nowo powstających firm w sprzęt biurowy, komputery oraz samochody firmowe.
Dzisiaj, po blisko 20 latach od pojawienia się tego typu usług w Polsce, firmy leasingowe oferują finansowanie zarówno samochodów, nieruchomości, sprzętów biurowych, jak i wyspecjalizowanych maszyn i urządzeń.
– Dla przedsiębiorcy prowadzącego mały lub średni biznes najważniejszą zaletą leasingu jest fakt, że nie musi on wpłacać całej wartości przedmiotu leasingu, uzyskuje korzystne warunki zakupu, ubezpieczenia i serwisu, a wszystko to może załatwić bez zbędnych formalności nawet w ciągu 2 dni – opowiada Konrad Karpowicz, Dyrektor Handlowy Dyrektor Handlowy Masterlease Polska, jednej z czołowych firm z sektora leasingu środków transportu.
Firmy leasingowe posiadają całą gamę produktów dostosowanych do potrzeb klientów, którzy zdecydują się na finansowanie swojej działalności poprzez leasing. Każdy klient może wybierać wśród ofert najbardziej odpowiadających profilowi i charakterowi jego działalności.
Leasing jest usługą dla każdego – zarówno dla małej firmy, która wykorzystuje 1 czy 2 samochody, jak i dla dużego koncernu posiadającego floty liczące dziesiątki aut.
Należy również pamiętać o rzeczywistych korzyściach podatkowych płynących z tego typu usług. Leasing bowiem pozwala zmniejszyć przedsiębiorcom ich obciążenia podatkowe. Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami podatkowymi, wydatki ponoszone przez leasingobiorcę na spłatę określonej w umowie wartości samochodu, zalicza się do kosztów uzyskania przychodu.
W odróżnieniu od nierzadko skomplikowanych procedur bankowych, leasing jest bardzo prosty „w obsłudze". W większości firm leasingowych działających na rynku uproszczona procedura zawarcia umowy leasingowej na finansowanie pojazdu ogranicza się do minimum formalności – klient przedstawia KRS, NIP i dokumenty założycielskie firmy.
Po dokonaniu niezbędnych formalności, klient dokonuje wyboru okresu finansowania (zwykle od 2 do 5 lat), odpowiedniego samochodu, uiszczenia opłaty wstępnej (już nawet od 10% wartości auta). I nierzadko już po 48 godzinach od pierwszej wizyty u leasingodawcy odbiera kluczyki do zarejestrowanego i ubezpieczonego samochodu.
– Minimum formalności i elastyczne podejście do klienta to w tej chwili standard obsługi klientów poprzez firmy leasingowe – mówi Konrad Karpowicz – doskonale wiemy, że w biznesie liczą się sprawne procedury i szybkie decyzje – dodaje.
Przedsiębiorcy, w tym środowisko menadżerów aptek coraz częściej doceniają leasing również jako znacznie tańszą formę użytkowania auta. Firmy leasingowe, na co dzień obsługujące floty liczące tysiące aut, współpracują z największymi producentami samochodów. Uzyskują dzięki temu rabaty na zakup samochodów, które nie są dostępne dla klientów w salonach. Przy dodatkowych opcjach serwisowych, czy ubezpieczeniowych oferta leasingowa jest bardziej korzystna dla przedsiębiorcy od tradycyjnego kredytu bankowego.
W praktyce dla klienta oznacza to ofertę polegającą na połączeniu zwykłego finansowania pojazdu z jego bieżącą obsługą. Każdy przedsiębiorca może wówczas opcjonalnie korzystać na przykład z: przeglądów serwisowych, napraw, wymian oleju, pomocy assistance w razie awarii na trasie, wymiany, serwisu i przechowywania opon, a także profesjonalnej pomocy w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych.
Dzięki takim produktom złożonym, właściciele aptek mogą w pełni skoncentrować się na podstawowym profilu działalności, a ciężar obsługi administracyjnej oraz technicznej przenieść na dostawcę.
Wiele firm, które jeszcze kilka lat temu korzystało tylko z usług banków, dziś z coraz większą otwartością kieruje się do firm leasingowych, by porównać ofertę i skorzystać z tego alternatywnego sposobu finansowania własnej działalności.