10.2009 – „Aptekarz powinien umieć interpretować wyniki badań laboratoryjnych.”

październik 2009, nr 38/16 online
 
OPIEKA FARMACEUTYCZNA

Aptekarz powinien umieć interpretować wyniki badań laboratoryjnych
 
     Choć nie jestem praktykującym w aptece farmaceutą, to jednak, jako Dziekan Wydziału, w pełni podzielam opinie moich Kolegów podkreślających wagę opieki farmaceutycznej we współczesnych aptekach. Zatem również dostrzegam konieczność uzupełnienia programu studiów o przedmiot „Opieka Farmaceutyczna”, przedmiot który wypełnić należy zagadnieniami obecnie ważnymi w relacji mgr farmacji – pacjent. Oczywiście pamiętamy i odczuwamy, iż nie zawsze i nie w każdym środowisku służby zdrowia te zagadnienia są rozumiane, a nasze poglądy podzielane. Odczuwamy niejednokrotnie niechęć ze strony samorządu lekarskiego, co mam nadzieję, jest efektem niezrozumienia naszych intencji. Sam również dostrzegam potrzebę rozróżniania różnych przecież kompetencji lekarza i farmaceuty z jednej strony a także innych potrzeb aptek osiedlowych a innych potrzeb aptek w dużych centrach handlowych.
   Moim zdaniem w dużych aptekach usytuowanych w dużych centrach handlowych zawsze będzie dominował aspekt ekonomiczny, one są i będą placówkami fachowej dystrybucji i słabego kontaktu farmaceuta – pacjent.
   Zupełnie inna jest sytuacja w aptekach osiedlowych, kiedy farmaceuta w gruncie rzeczy zna wszystkich swoich pacjentów i powstała w ten sposób więź skutkuje również relacjami głęboko szerszymi niż realizacja recepty. Bardzo często, a wiem to z licznych głosów farmaceutów, pacjenci przychodzą po porady spoza czystej farmacji. Przychodzą prosząc o interpretację badań laboratoryjnych, które były im zlecone przez lekarza prowadzącego czy też z prośbą o radę, jakie to badania laboratoryjne należy wykonać, kiedy pacjent cierpi na konkretne schorzenie, np. cukrzycę.
   Jednym słowem mój głos, w toczącej się przecież dyskusji, jest sugestią, aby treści programowe przedmiotu „Opieka Farmaceutyczna” były również uzupełnione o tę podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki laboratoryjnej. W Lublinie, moją decyzją jako Dziekana Wydziału, to zostało dokonane i wszyscy studenci kierunku farmacja są nauczani w wysokości 15 godzin tych właśnie zagadnień. Doceniam i bardzo propaguję te treści, na które zwrócili uwagę moi znakomici Koledzy Dziekani innych Wydziałów Farmaceutycznych.
               

Prof. dr hab. Janusz Solski
Dziekan Wydziału Farmaceutycznego
z Oddziałem Analityki Medycznej

 
fot. Fotolia
 

Podobne wpisy