01.2009 – „System e-duk@cja wczoraj, dziś i jutro.”
styczeń 2009, nr 29/7 online
Nasza przygoda z e-learningiem rozpoczęła się około 2003 roku, kiedy to spoglądaliśmy z niejaką zazdrością na ówcześnie dostępne rozwiązania m.in. amerykańskie. Mając w swym gronie dynamicznie rozwijającego się programistę, pokusiliśmy się o stworzenie pierwszego systemu do kontaktu ze studentami, prezentacji ich ocen, harmonogramów itp. Był to kompletny eksperyment, który dzięki poparciu naszych szefów wdrożyliśmy w 2004 r. jako standardowy element pracy dydaktycznej nazywając go ISOS, czyli Internetowy System Obsługi Studenta.
Nie był to sensu stricte system e-learningowy, ale jak już wspomnieliśmy stanowił eksperyment, który nad wyraz dobrze został przyjęty przez naszych studentów. To skłoniło nas do dalszych prac nad rozbudową systemu do narzędzia pozwalającego na przekazywanie treści dydaktycznych. Tak właśnie narodziła się na przełomie lat 2004 i 2005 pierwsza wersja e-duk@cji.
Jak być może niektórzy z Państwa pamiętają, był to prościuteńki system, który w przeglądarce internetowej pozwalał na wyświetlanie treści nauczania w postaci tekstowych stron internetowych. W tym momencie nawiązaliśmy ścisłą współpracę z naszą macierzystą Okręgową Izbą Aptekarską w Krakowie, dzięki poparciu której e-duk@cja stała się początkowo oficjalnym narzędziem szkolenia zdalnego dla farmaceutów z Małopolski. Pierwszy komputer na którym uruchomiliśmy nasz system pracował z procesorem Pentium II 350 MHz i 200 MB pamięci RAM, a uzyskana przez nas pod koniec 2005 r. liczba kilkuset użytkowników wydawała nam się zawrotną na ten czas. Wkrótce okazało się, że i inne izby aptekarskie są zainteresowane tą formą szkolenia i tak pomału staliśmy się systemem ogólnopolskim. Nasz system przechodził kolejne metamorfozy, rozwijaliśmy go równocześnie z narzędziem do obsługi studentów, które nazwaliśmy nieco przekornie VBoard (przekora wynika z odniesienia do potężnego, komercyjnego systemu BlackBoard), aż powstała wersja, którą dzisiaj Państwo dysponują. Nasze najnowsze „dziecko” to system, który jest umieszczony fizycznie na komputerze profesjonalnej firmy hostingowej, posiada zabezpieczenia o standardzie bankowym i umożliwia prezentację treści edukacyjnych w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej.

Na dzień dzisiejszy współpracujemy z 19 z 20 Okręgowych Izb Aptekarskich w Polsce. Liczba zarejestrowanych użytkowników sięgnęła 8 500! Dzienne liczby zalogowań wahają się w granicach 300-500, zaś zwłaszcza pod koniec 2008 roku wartości te stały się znacznie wyższe. Sumaryczna liczba wydanych certyfikatów za cały okres naszej działalności od lutego 2005 do końca 2008 r. to ok. 37 000 certyfikatów. Liczby te, jak i dynamika wzrostu ilości wydawanych certyfikatów na przestrzeni 4 lat naszego istnienia (rysunek 4) uprawniają nas do stwierdzenia sukcesu naszego przedsięwzięcia. Ta może nieco nieskromna ocena naszej własnej działalności staje się dla nas jednak bodźcem do dalszej pracy. Na dzisiaj w systemie znajduje się 14 szkoleń za punkty miękkie i 2 za twarde (tabela 1). Naszym podstawowym zadaniem w tym roku będzie oczywiście zwiększenie liczby tych szkoleń, a zwłaszcza szkoleń za punkty twarde. Będziemy też dążyć do uatrakcyjnienia formy szkoleń poprzez konsekwentne zwiększanie udziału materiałów multimedialnych w prezentowanych treściach szkoleniowych. Tematyka przyszłych szkoleń nie jest ściśle określona, chociaż naszym celem jest maksymalne jej zróżnicowanie tak, aby przedstawić możliwie szeroki przekrój wiedzy. Wszystkich naszych użytkowników zachęcamy do komentowania i aktywnego współtworzenia nowego wizerunku e-duk@cji. Wszelkie propozycje nowych kursów będą wnikliwie analizowane i jeśli tylko uda nam się znaleźć autorów do danego tematu to oczywiście propozycje te będą na bieżąco realizowane.

Rysunek 2: Dynamika wzrostu liczby certyfikatów przez 4 lata działalności systemu e-duk@cja
Tabela 1. Zestawienie kursów i szkoleń w systemie e-duk@cja
Tytuł kursu |
Liczba punktów |
Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna w aptekach ogólnodostępnych |
4 |
Aktualne możliwości farmakoterapii niektórych chorób układu nerwowego |
8 |
Sumarycznie |
12 |
Tytuł kursu |
Liczba punktów |
Rola komunikacji interpersonalnej w opiece farmaceutycznej |
2 |
Opieka farmaceutyczna dla pacjentów z padaczką |
2 |
Trwałość leku |
2 |
Lek z komputera |
2 |
Choroba wrzodowa |
2 |
Farmakoterapia nieswoistych zapaleń przewodu pokarmowego |
2 |
Farmakoterapia zakażeń układu moczowego |
2 |
Skuteczność i bezpieczeństwo farmakoterapii |
2 |
Wybrane problemy terapii chorób zakaźnych |
2 |
Farmakogenetyka – wpływ czynników genetycznych na skuteczność i bezpieczeństwo farmakoterapii |
2 |
Wybrane aspekty opieki farmaceutycznej |
2 |
Profilaktyka oraz leczenie farmakologiczne osteoporozy |
2 |
Bezpieczeństwo lekowe |
2 |
Patofizjologia i diagnostyka osteoporozy |
2 |
Sumarycznie |
28 |
W tym miejscu tradycyjnie już składamy podziękowania pracownikom Okręgowych Izb Aptekarskich, dzięki którym nasza działalność jest możliwa.
Katedra Technologii Postaci Leku i Biofarmacji,
Wydział Farmaceutyczny, UJ CM w Krakowie,
Sebastian Polak, Miłosz Polak
Pracownia Farmakoepidemiologii i Farmakoekonomiki, Katedra Toksykologii,
Wydział Farmaceutyczny, UJ CM w Krakowie