12.2010 – „Listopad 2010: spodziewany spadek wartości rynku.”
W listopadzie 2010 rynek farmaceutyczny zanotował spadek o 4,46% względem analogicznego okresu ub. r. osiągając wartość sprzedaży 2 223 mln PLN.
Rynek farmaceutyczny w listopadzie br. zgodnie z przewidywaniami nie był w stanie osiągnąć wyników sprzed roku. Był niższy o 104 mln PLN. Wówczas wzrost rynku napędzała epidemia grypy, a w tym roku w listopadzie zachorowalność na grypę i choroby grypopodobne była słabsza, niższa nawet niż we wrześniu i październiku br.
Nie było niespodzianki i wartość sprzedaży rynku farmaceutycznego w listopadzie br. była niższa niż przed rokiem. Największy spadek zanotował segment sprzedaży odręcznej (784 mln PLN), którego wartość była o 96 mln mniejsza niż w listopadzie ub. r. odpowiadała on za ponad 92% spadku wartości sprzedaży całego rynku. Segment leków pełnopłatnych na receptę spadł o 17 mln PLN osiągając w listopadzie br. wartość sprzedaży na poziomie 423 mln PLN. Jedynie segment leków refundowanych wykazał wyższą wartość sprzedaży niż przed rokiem. Segment ten wzrósł o 10 mln PLN do wartości 1 016 mln PLN.
W porównaniu do poprzedniego miesiąca br. cały rynek również był słabszy. Wartość sprzedaży całego rynku była niższa o 144 mln PLN, tj. o 6,10%. Spadek ten rozłożył się bardziej równomierniej niż w przypadku listopada ub.r. Co prawda również i wobec października br. najsłabiej wypadł segment sprzedaży odręcznej, którego wartość sprzedaży była mniejsza o 70 mln PLN (- 8,18%), ale stanowiła jedynie nieco więcej niż 48% całkowitej wartości spadku. Segment leków refundowanych zanotował o 54 mln PLN mniejszą wartość sprzedaży (-5,04%), a segment leków pełnopłatnych na receptę miał o 21 mln PLN (-4,64%) mniejszą wartość sprzedaży niż w październiku br.
Średnia cena sprzedaży za jedno opakowanie w listopadzie 2010 wyniosła 16,18 PLN. W porównaniu do poprzedniego miesiąca była wyższa o 2,10% (+0,33 PLN). Natomiast względem listopada 2009 średnia cena wzrosła o 6,53% (+0,99 PLN).
■ wartość sprzedaży dla całego rynku farmaceutycznego na koniec roku 2010 wyniesie 26,82 mld PLN, co daje wzrost o 2-4% względem wartości rynku farmaceutycznego w 2009 roku;
■ wartość refundacji na koniec roku 2010 wyniesie 8,54 mld PLN, co daje wzrost o 3-5% względem wartości refundacji w 2009 roku.
Prezes PharmaExpert