Ponad 90% Polaków ufa farmaceutom
Warszawa, dnia 11. kwietnia 2019 r.
Koleżanki i Koledzy,
Z wielką przyjemnością przekazuję Państwu informację, że dnia 11 kwietnia 2019 roku oficjalnie zainaugurowaliśmy kampanię wizerunkową naszego zawodu „Po pierwsze farmaceuta”. To pierwsza w historii ogólnopolska, tak szeroko zakrojona kampania promująca farmaceutów.
Nasze środowisko czekało na nią od lat, tym bardziej, że przez ostatnie dziesięciolecia zawód farmaceuty sukcesywnie tracił prestiż i rangę, a farmaceuci sprowadzani byli do roli sprzedawcy. Nie możemy na to dłużej pozwalać, dlatego nie pozostajemy bierni w sytuacji, gdy ranga zawodu jest umniejszana. Ostatnie lata to czas wytężonej pracy samorządu nad rozwiązaniami, także prawnymi, które farmaceutom dają bezpieczeństwo, niezależność i rozwój. Chcemy, aby farmaceuta został dostrzeżony w systemie ochrony zdrowia i doceniony. Postawiliśmy sobie za cel wzmocnienie prestiżu i roli farmaceutów. Temu służyć mają, obok szeregu innych działań zmieniających otoczenie prawne, właśnie aktywności skupione wokół kampanii „Po pierwsze farmaceuta”.
Farmaceuta to nie sprzedawca!
Kampanię kierujemy przede wszystkim do naszych pacjentów, skupiamy się na promocji zawodu i katalogu usług, jakie farmaceuci mogą świadczyć w aptekach. Niestety, niewiele osób wie, czego może oczekiwać od swojego farmaceuty poza sprzedażą leków. Aby uzyskać poradę w zakresie drobnych dolegliwości zdrowotnych do apteki udaje się jedynie 13,4% Polaków. Po poradę dotyczącą leków – jeszcze mniej, bo zaledwie 10,2%. Takie wnioski wypływają z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez agencję Biostat na zlecenie Naczelnej Izby Aptekarskiej i Fundacji Aflofarm, która jest współorganizatorem kampanii. Chcemy to zmienić poprzez ukazanie całego spektrum naszych możliwości. Celem kampanii jest również promowanie idei wprowadzenia w Polsce opieki farmaceutycznej, a także bliższe poznanie naszej profesji, również w obszarze farmacji szpitalnej i edukacji. Kampania będzie realizowana aż do września przy użyciu różnorodnych środków i kanałów komunikacji. Raport „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019” jest jednym z nich. W ramach kampanii planowana jest emisja spotu wizerunkowego promującego zawód farmaceuty oraz czterech animowanych spotów edukacyjnych. Akcję edukacyjną zakończy merytoryczna debata na temat przyszłości zawodu farmaceuty w Polsce, która odbędzie się we wrześniu, podczas Ogólnopolskiego Dnia Aptekarza. Gorąco Państwa zachęcam do polubienia, śledzenia i udostępniania informacji, które na bieżąco pojawiać się będą na profilu kampanii „Po pierwsze farmaceuta” na Facebooku oraz do odwiedzania strony internetowej kampanii www.popierwszefarmaceuta.pl, na której znajdą Państwo informacje dotyczące kampanii, zawodu farmaceuty oraz pełną wersję raportu: „Farmaceuta w Polsce. Ogólnopolskie badania wizerunkowe 2019”.
Przyszłość naszego zawodu
Ta kampania jest niezbędna, nie tylko w kontekście promocji zawodu farmaceuty, ale również rozwiązań prawnych. Mam tutaj na myśli długo oczekiwaną przez całe środowisko ustawę o zawodzie farmaceuty. Rynek farmaceutyczny zmienia się bardzo dynamicznie, a to oznacza, że farmaceuci muszą stawiać czoła ciągle nowym wyzwaniom. Doświadczyliśmy tego choćby na przestrzeni ostatnich miesięcy.
We wspomnianych wcześniej badaniach ponad 90% Polaków zadeklarowało, że ufa farmaceutom, niech to będzie dla nas nobilitacja do tego, aby dać im od siebie jeszcze więcej. Bądźmy dumni z bycia farmaceutami. Proszę Państwa o pomoc w dotarciu do pacjentów z tą informacją, pokażmy czym możemy się zajmować, jak możemy im pomóc, jak ważni jesteśmy. Po pierwsze farmaceuta!
Elżbieta Piotrowska-Rutkowska
Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej