Jak uzyskać kontakt do pacjenta w przypadku pomyłki w wydaniu leku w świetle RODO?
W opracowaniu czytamy: Proponuję, aby w takiej sytuacji wysyłać maila o przykładowo podanej treści, a następnie zadzwonić do przychodni z zapytaniem, kiedy zostanie udzielona odpowiedź. Przy wysyłaniu maila proszę pamiętać o wybraniu opcji „żądaj potwierdzenia otrzymania” – będziemy wtedy mieli dowód odczytania wiadomości przez adresata.
Następnie należy zadzwonić do przychodni i sprawdzić, czy mail doszedł, przedstawić się oraz poprosić o przedstawienie się osoby odbierającej telefon i zanotować tę informację.
Uważam, że w tej sytuacji farmaceuta powinien szybko uzyskać potrzebną informację. W przypadku odmowy podania danych, proszę o sporządzenie notatki na tę okoliczność i zgłoszenie tego do okręgowej izby aptekarskiej.
Śląska Izba Aptekarska wystąpiła do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z zapytaniem w przedmiotowej sprawie. Odpowiedź zostanie upubliczniona na stronie internetowej SIA.
Przykładowa treść maila:
Apteka „nazwa”
mgr farm. „imię i nazwisko”
ulica
miasto
numer telefonu
W związku z podejrzeniem pomyłki w wydaniu leku dla pacjenta „imię” „nazwisko” zamieszkałego „miasto” „ulica i numer”, na podstawie p. 46 motywów w związku z art. 6 p. 1 lit d rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1) – dalej RODO oraz ustawy z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2018 r. poz. 1000)
zwracam się o pilne podanie do apteki – mailem lub telefonicznie – numeru telefonu pacjenta „imię” „nazwisko” zamieszkałego „miasto” „ulica i numer” (dane z recepty) celem sprawdzenia prawidłowości wydania leku.
Z poważaniem
mgr farm. „imię i nazwisko”
numer telefonu
Źródło: https://www.katowice.oia.pl