Aktualności KOWAL: Czy można przywrócić aktywny status leku?
Fundacja KOWAL opublikowała informację przypominającą, iż Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2016/161 przewiduje możliwość cofnięcia transakcji zmieniającej status serializowanego produktu leczniczego na „aktywny”.
Kiedy takie działanie może być konieczne? „Na przykład kiedy farmaceuta wydając dwa opakowania danego produktu leczniczego pacjentowi zmieni ich status na „wydany”, a pacjent zrezygnuje z jednego opakowania produktu, farmaceuta może cofnąć transakcję wydania tego produktu, a ten ponownie będzie miał status „aktywny”. Podobne działania należy wykonać np.: przy zwrocie produktu do hurtowni/dostawcy. Każde oprogramowanie użytkownika systemu PLMVS powinno udostępniać taką funkcjonalność.”
Istnieją jednak ograniczenia dotyczące przywracania kodu: „Opisana transakcja może zostać zrealizowana przed upływem 10 dni jedynie przez tą placówkę, która wcześniej zmieniła status na „wydany”. (…) „Oznacza to, że produkt wycofany z systemu PLMVS przez farmaceutę, po upływie 10 dni nie może być przywrócony do systemu i ponownie sprzedany.”
Komunikat przypomina jednocześnie, że Fundacja KOWAL „nie ma dostępu do edytowania i zmiany danych wprowadzonych do tego systemu przez producentów i wytwórców leków„.